Opetuslupa-auton tarvikkeet

Tmi Karvatassu tarjoaa asiakkailleen opetuslupa-autoa varten kehitettyjä tarvikkeita: opetuspolkimen, auton etulasiin imukupilla asennettavan sisäpeilin, auton omaan sivupeiliin asennettava ulkoisen lisäpeilin (karavaanarimalli) tai auton omaan peiliin ruuvattavan mallin sekä magneettikolmion.

Fixus-poljin on yleismallinen ja sopii kaikkiin autoihin. Se on kestävää laatua ja turvallinen käyttää. Poljin saadaan paikoilleen niin että opettaja voi käyttää sitä refleksinomaisesti kuin käyttäisi auton omaa jarrupoljinta.

Lue lisää varoituskolmiosta ja polkimien asennuksesta.

Poljin+peilit+kolmio nyt YHTEENSÄ PAKETTITARJOUS 135 €. Nyt myynnissä myös erä käytettyjä, kunnostettuja polkimia hintaan 110 euroa.

Katso Hinnat ja tilaukset.

Magneettinen ajo-opetuskolmio

Magneettikolmio

Magneettisesta taipuisasta muovista tehty kolmio pysyy auton perässä ilman kiinnikkeitä. Ajo-opetuksessa käytettävän auton perässä on oltava valkoinen kolmio. Magneettisesta taipuisasta muovimatosta tehty kolmio tarttuu ilman kiinnikkeitä auton peräpeltiin. Se on nopea kiinnittää autoon opetuksen alkaessa ja helppo irrottaa ajon päätyttyä. Se ei vahingoita peltiä tai maalipintaa. Huomaa, että opetusajossa käytettävän kolmion tulee olla irrotettava, koska kolmio täytyy voida poistaa silloin kun autolla ajetaan muuta kuin opetusajoa.

ajo-opetuskolmioajo-opetuskolmio

Minulla on valkoinen auto?

Kolmion reunoihin on tehtävä tussilla tai teippaamalla raidat. Magneettikolmion sivun pituus on 18 cm. Määräysten mukaan kolmion sivun pituuden on oltava 16 - 25 cm. Magneettikolmion reunassa on tilaa raidalle.

Auton perässä ei ole riittävän suurta tasaista aluetta, että magneettikolmio tarttuisi siihen kiinni?

Kolmiota voi pienentää saksilla niin että sivun pituus on 16 cm. Lisäksi magneettikolmio on taipuisa, joten se mukautuu pellin sylinterimäiseen muotoon. Jos peräpelti on pallomainen, niin kolmioon voi leikata apuviillot, että se taipuu paremmin pallopinnalle.

Pysyykö kolmio pellissä?

Helsingissä muutamat autokoulut näyttävät käyttävän tällaisia kolmioita autoissaan. Kokeilumielessä auton konepeltiin kiinnitetty kolmio pysyi paikallaan moottoritiellä 120 km/h ajettaessa. Jos kolmion ja pellin väliin jää rakoa, johon tuuli voi tarttua, saattaa kolmio pudota.

Säilytä kolmiota mahdollisimman suorassa asennossa. Isot lämpötilanvaihtelut saattavat vaikuttaa irrallaan olevaan kolmioon siten, että se käyristyy mutkalle, koska osa kolmiosta on metallia ja osa muovia, ja kyseisillä aineilla on erilaiset lämpölaajenemisominaisuudet. Vältät käristymisongelman säilyttämällä kolmion ajojen välillä esim. auton huoltokirjan välissä tai kiinnitettynä jääkaapin ovessa.

Huomaa, että pakkanen jäykistää kolmiota (koska osa kolmiosta on muovia) niin, että sitä voi olla vaikea saada kiinni kuperaan pintaan. Anna kolmion lämmetä sisätiloissa ennen ajoon lähtöä talvipakkasella.

Magneettinen kolmio ei tartu muoviin tai alumiiniin! Ennen ostopäätöstä tarkista, että autosi perässä on rautapeltiä. Esimerkiksi eräissä Audin malleissa peräluukku on alumiinia ja joissakin muissa autoissa muovinen puskuri saattaa ulottua niin ylös, että kolmiota ei saa kiinni peltiin.

Opetuspoljin

Fixus-poljin on opetuslupa-autoja varten kehitetty poljin. Se sopii kaikkiin autoihin ja on kestävää laatua ja turvallinen käyttää. Poljin saadaan paikoilleen niin, että opettaja voi tarvittaessa käyttää sitä refleksinomaisesti kuin käyttäisi auton omaa jarrupoljinta. 

Opetuspolkimen asentaminen

      

Fixus-polkimessa poljinosa on asennettu valmiiksi rintapeltiä vasten tulevaan rautalevyyn. Jarrupolkimeen on vaihdettu jämäkkä jousi ja oikean poljinasennon löytymistä helpottavat korkeudensäätöruuvit. Uuden mallinen poljin voidaan myös kääntää yläasentooon pois tieltä kun se ei ole käytössä. 

Fixus-poljin voidaan kiinnittää joko poraamalla suoraan rintapeltiin taikka käyttämällä apuna  lattarautoja tai erillisiä levykkeitä apurunkona, ja kiinnittämällä apurunko auton olemassa oleviin kiinnityspisteisiin, jolloin auton pohjaan ei tarvitse tehdä ylimääräisiä reikiä.

Tulosta tästä asennusohje.

Polkimien asentaminen ilman autoon tehtäviä reikiä

Polkimen voi kiinnittää opettajan puoleiseen jalkatilaan myös ilman autoon porattavia reikiä. Tällöin jalkatilaan sahataan filmivanerista tai metallista kaksi tarkasti muotoiltua levyä, toinen tulee jalkatilaan ja toinen rintapeltiä vasten. Levyt liitetään toisiinsa esim. taipuisalla peltinauhalla. Jarrupoljin pultataan kiinni rintapeltiä vasten olevaan levyyn. Lopuksi levyt tulee ankkuroida kiinteästi paikoilleen, esimerkiksi kiinnittämällä ne auton istuimen kiinnitysruuveihin.

Huom! Poljinsarja ei sisällä levymateriaalia ja levyn kiinnittämisessä tarvittavia tarvikkeita vaan ne on hankittava itse.

Tästä voit lukea muutamia esimerkkejä opetuspolkimen asentamisesta, ilman autoon tehtäviä reikiä. Ensimmäisen sarjan on lähettänyt Juha Pirhonen Lappeenrannasta. Kuvat ovat Passatista. Alempana on lahtelaisen Mikael Lammen asennus Ford Mondeoon.

(Juha Pirhosen saate kuviin)

Kuvassa oleva vaneri kannattaa vaihtaa paksumpaan "filmivaneriin" (Itse muutin kuvasta poiketen). Kun lattiatilaan vaneri sahataan mahdollisimman tarkasti alustan mukaan ja se on riittävän paksua, niin poljin on todella tukevasti paikallaan. Näin säästytään hankalilta rintapeltien porauksilta. Katsastuksessa sain kiitosta tukevasta asennuksesta.

(Tämän sarjan on lähettänyt Mikael Lammi Lahdesta.)

Poljin on kiinni vuoden 1997 Ford Mondeossa.

”Itselläni ei myöskään ollut polkimet kiinni rungossa. Itse en käyttänyt vanerilevyä vaan sen tilalla on metallilevy jossa poljin on. Levy on kiinni raudoilla opettajan penkin raudoissa. Katsastuksessa sanoivat vaan että on todella tukeva poljinviritelmä.”

Lisäpeilit

Aisoilla ja remmeillä auton omaan peiliin kiinnitettävä malli (ns. asuntovaunumalli)

Lisäpeilin varsissa olevat väkäset asetetaan auton peilin lasipuolen reunoja vasten. Kumilenkki kiristetään auton peilin takapuolen kautta lisäpeilin ylävarresta alavarteen. Kumilenkki pujotetaan ylävarren reiästä läpi (ylävarsi = se varsi, jossa on vain yksi reikä väkästen kohdalla), siten että kumilenkin karhea puoli tulee päällepäin. Kumilenkin loppupää jää kiinni ylävarren reikään eikä tule siitä läpi. Kumilenkki kierretään auton oman peilin takapuolen kautta ja pujotetaan vastaavasta alapuolen varren reiästä läpi ja sitten kumilenkki käännetään vielä kulkemaan alavarren alaspäin olevasta reiästä läpi ja ulos. Tällöin kumilenkki muodostaa alavarteen 90 asteen kulman ja lenkkiä kiristettäessä siinä olevat karhennukset tarttuvat kiinni syntyneeseen kulmaan ja estävät kumilenkkiä purkautumasta itsestään.

Huomaa, että kumilenkin päät pujotetaan alustavasti reiistä läpi paikoilleen lisäpeilin varteen jo ennen auton peiliin asentamista, mutta jätetään tarpeeksi löysälle, jotta peili voidaan asemoida kohdalleen ja sitten kun peili on asemoitu, lenkki kiristetään tiukaksi.

Joskus peilin takaosa voi olla liian kulmikas tai muuten erikoisen muotoinen kiinnitykseen, jolloin peiliä on vaikea saada paikalleen.

Sivupeili: Auton omaan peiliin ruuvattava malli

            

Irrota peilin takapuolella oleva ruuvi ristipääruuvimeisselin avulla. Irrota peililasi kotelosta ja kiinnitä kotelo auton sivupeilin yläreunaan. Aseta metallikiinnike toisena olevan kuvan mukaisesti yhdistämään auton peilin yläreunaa ja koteloa toisiinsa. Kiristä metallipidikkeen ruuveja kolmannnen kuvan mukaisesti pakkauksesta löytyvän kiintolenkin avulla, kunnes kotelo on kunnolla kiinni. Aseta peililasi koteloon siten, että tappi asettuu suoraan aukkoon. Kiristä kotelon takaosan ruuvi takaisin paikoilleen ja säädä peili haluttuun asentoon peukalolla.

Sisäpeili: Imukupilla tuulilasiin kiinnitettävä malli

       

Trafi suosittelee opettajalle myös omaa taustapeiliä. Taustapeili kiinnittyy imukupilla tiukasti auton tuulilasiin, kun peilin kannassa olevaa väkästä käännetään myötäpäivään.

Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, otamme yhteyttä!

Suosittele meitä