Opetuspoljin

Fixus-poljin on opetuslupa-autoja varten kehitetty poljin. Se sopii kaikkiin autoihin ja on kestävää laatua ja turvallinen käyttää. Poljin saadaan paikoilleen niin, että opettaja voi tarvittaessa käyttää sitä refleksinomaisesti kuin käyttäisi auton omaa jarrupoljinta. 

Hinnat ja tilaukset!

Opetuspolkimen asentaminen

      

Fixus-polkimessa poljinosa on asennettu valmiiksi rintapeltiä vasten tulevaan rautalevyyn. Jarrupolkimeen on vaihdettu jämäkkä jousi ja oikean poljinasennon löytymistä helpottavat korkeudensäätöruuvit. Uuden mallinen poljin voidaan myös kääntää yläasentooon pois tieltä kun se ei ole käytössä. 

Fixus-poljin voidaan kiinnittää joko poraamalla suoraan rintapeltiin taikka käyttämällä apuna  lattarautoja tai erillisiä levykkeitä apurunkona, ja kiinnittämällä apurunko auton olemassa oleviin kiinnityspisteisiin, jolloin auton pohjaan ei tarvitse tehdä ylimääräisiä reikiä.

Tulosta tästä asennusohje.

Polkimien asentaminen ilman autoon tehtäviä reikiä

Polkimen voi kiinnittää opettajan puoleiseen jalkatilaan myös ilman autoon porattavia reikiä. Tällöin jalkatilaan sahataan filmivanerista tai metallista kaksi tarkasti muotoiltua levyä, toinen tulee jalkatilaan ja toinen rintapeltiä vasten. Levyt liitetään toisiinsa esim. taipuisalla peltinauhalla. Jarrupoljin pultataan kiinni rintapeltiä vasten olevaan levyyn. Lopuksi levyt tulee ankkuroida kiinteästi paikoilleen, esimerkiksi kiinnittämällä ne auton istuimen kiinnitysruuveihin.

Huom! Poljinsarja ei sisällä levymateriaalia ja levyn kiinnittämisessä tarvittavia tarvikkeita vaan ne on hankittava itse.

Tästä voit lukea muutamia esimerkkejä opetuspolkimen asentamisesta, ilman autoon tehtäviä reikiä. Ensimmäisen sarjan on lähettänyt Juha Pirhonen Lappeenrannasta. Kuvat ovat Passatista. Alempana on lahtelaisen Mikael Lammen asennus Ford Mondeoon.

(Juha Pirhosen saate kuviin)

Kuvassa oleva vaneri kannattaa vaihtaa paksumpaan "filmivaneriin" (Itse muutin kuvasta poiketen). Kun lattiatilaan vaneri sahataan mahdollisimman tarkasti alustan mukaan ja se on riittävän paksua, niin poljin on todella tukevasti paikallaan. Näin säästytään hankalilta rintapeltien porauksilta. Katsastuksessa sain kiitosta tukevasta asennuksesta.

(Tämän sarjan on lähettänyt Mikael Lammi Lahdesta.)

Poljin on kiinni vuoden 1997 Ford Mondeossa.

”Itselläni ei myöskään ollut polkimet kiinni rungossa. Itse en käyttänyt vanerilevyä vaan sen tilalla on metallilevy jossa poljin on. Levy on kiinni raudoilla opettajan penkin raudoissa. Katsastuksessa sanoivat vaan että on todella tukeva poljinviritelmä.”

Lisäpeilit

Auton omaan peiliin aisoilla ja remmeillä asennettava sivupeili (ns. asuntovaunumalli)

Lisäpeilin varsissa olevat väkäset asetetaan auton peilin lasipuolen reunoja vasten. Kumilenkki kiristetään auton peilin takapuolen kautta lisäpeilin ylävarresta alavarteen. Kumilenkki pujotetaan ylävarren reiästä läpi (ylävarsi = se varsi, jossa on vain yksi reikä väkästen kohdalla), siten että kumilenkin karhea puoli tulee päällepäin. Kumilenkin loppupää jää kiinni ylävarren reikään eikä tule siitä läpi. Kumilenkki kierretään auton oman peilin takapuolen kautta ja pujotetaan vastaavasta alapuolen varren reiästä läpi ja sitten kumilenkki käännetään vielä kulkemaan alavarren alaspäin olevasta reiästä läpi ja ulos. Tällöin kumilenkki muodostaa alavarteen 90 asteen kulman ja lenkkiä kiristettäessä siinä olevat karhennukset tarttuvat kiinni syntyneeseen kulmaan ja estävät kumilenkkiä purkautumasta itsestään.

Huomaa, että kumilenkin päät pujotetaan alustavasti reiistä läpi paikoilleen lisäpeilin varteen jo ennen auton peiliin asentamista, mutta jätetään tarpeeksi löysälle, jotta peili voidaan asemoida kohdalleen ja sitten kun peili on asemoitu, lenkki kiristetään tiukaksi.

Joskus peilin takaosa voi olla liian kulmikas tai muuten erikoisen muotoinen kiinnitykseen, jolloin peiliä on vaikea saada paikalleen.

Auton omaan peiliin ruuvattava malli

Peilin yläosassa on hahlo, josta peili voidaan kiinnittää ruuvaamalla kaksi ruuvia kiinni auton omaan peiliin. Kiristysruuvit ovat peilin alaosassa. Ne eivät suoraa paina auton omaa peiliä, vaan puristus kohdistuu välissä oleviin muovi- ja metallilevyihin. Peili ei vahingoita auton omaa peiliä, kunhan kiristystä ei väännetä liian tiukaksi.

Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, otamme yhteyttä!

Suosittele meitä